tirsdag den 26. februar 2013

Tvungen heldagsskole?

TVANG MIG HER OG TVANG MIG DER!


I mine yngre dage var jeg medlem af et politisk venstrefløjsparti - og blev ekskluderet fordi jeg nægtede at stemme for en løgnagtig beretning og bl.a. blev beskyldt for at være "liberalist" sammen med en håndfuld andre. Det var et storslemt skældsord, vistnok lige så slemt som kapitalist eller småborger. Jeg holdt fast i mit, uagtet jeg fik mange opfordringer til at sluge kamelen. Nej ellers tak var mit svar. Og det har det været lige siden. Så meget nej, at jeg besluttede mig for at holde mig langt væk fra partipolitik resten af mit liv. Den beslutning holder endnu.

Der var andre kontroverser inden eksklusionen - som jeg faktisk er stolt over i dag. Jeg nægtede at følge partiparoler, der var imperialistiske, og jeg blev nærmest mobbet sammen med en kollega, fordi vi var optaget af, at motivere socialrådgiverstuderende til at behandle klienterne med respekt - vi kaldte det "at opføre sig ordentligt". Sovjet havde jeg taget afstand fra i min tidlige ungdom pga overfaldet på Tjekkoslovakiet - og al den tvang jeg senere blev klar over fandt sted i perioden fra Lenin til Bresnjev. Når jeg kigger i mit bakspejl, så var det for mig meget mere rigtigt at være medlem af en bevægelse.

Hvorfor nævner jeg de her gamle ting i en blog, der skal handle om tvungen heldagsskole og al mulig anden tvang under den nuværende regering? Fordi det der sker lige nu ligner det, som jeg sagde nej til dengang. Nu er det bare ikke længere et lillebitte ubetydeligt parti på venstrefløjen - nu er det S-SF-B der står i spidsen for - statstvang. Så hvorfor socialdemokraterne havde så hulens travlt med at lægge afstand til DKP - ja til at lægge dem for had - er mig en gåde idag. De lykkes jo glimrende med at gennemføre tvangsmæssige foranstaltninger på den fredelige, manipulerende måde. Måske fordi jernnæven dengang var for tydelig - og for skræmmende - mens den i dag er nydeligt gemt bag smarte røde og blå dameoutfits og høje hæle?

Ja jeg ved jo godt, at tvang ikke er noget socialdemokraterne og deres medløbere har monopol på. Den forrige regering kunne også. Men det må man lade Lars Løkke - og hans adjudanter - de var da ikke bange for at kalde en spade for en spade. Så et eller andet sted vidste vi, hvor vi havde dem. Det er straks mere problematisk med en såkaldt rød regering, som siger et og gør noget andet. Som bilder vælgerne noget ind, og bagefter handler stik modsat.

For ikke at rode mig ud i ti forskellige ting på en gang, vil jeg nøjes med en - som handler om tvang. Heldagsskolen. Måske med en lille afstikker til snakken om barselsorlov til mænd og tankerne om tvungen børnehave til alle. Og lige præcis her er der sikkert nogle, som vil sige: jamen så ER hun jo liberalist. Ja, det er jeg nok - så! For jeg afskyr tvang - og jeg sætter den individuelle frihed højt.

At tvinge mennesker til noget, de ikke vil være med til, er vold. Når privatpersoner tvinger andre til noget, er der rigtig mange af disse overgreb, der er strafbare. F.eks. at spærre nogen inde (frihedsberøvelse), at kræve penge uretmæssigt for noget (svindel, afpresning osv.), og at straffe nogen med fysisk eller psykisk overlast (vold, overgreb). Når staten tvinger nogen til noget er det også vold. Men det bliver legitimeret med alverdens fine sprogblomster, som skal få det til at se pænt og rigtigt ud. Det kalder jeg stadig for vold - med manipulation som middel til at nå målet.

Der har gennem en årrække været en del bekymringer over børns faglige og sproglige udvikling her i DK. Dels pga Pisa-undersøgelserne, dels pga nogle flygtningebørns dårlige mestring af det danske sprog. Og formentlig også pga nogle etnisk danske børns skolevanskeligheder. Det har imidlertid vist sig, at Pisa-undersøgelserne dels ikke helt kan bruges som sammenligningsgrundlag landene imellem, fordi skolesystemerne er så vidt forskellige, dels at denne bekymring har medført, at danske skolebørn får en højere score idag end da Pisa-undersøgelserne kom til - muligvis fordi noget af kritikken har medført større opmærksomhed på de svageste børn.

På sprogområdet har det været diskuteret, om alle børn SKAL gå i børnehave, fordi nogle børn har svært ved at lære dansk. Det er heldigvis ikke blevet obligatorisk - endnu. Og jeg håber sandelig heller ikke, at det bliver til tvang. Men jeg har undret mig såre i alle årene over, at politikere overhovedet kan finde på at foreslå tvungen børnehave (måske også vuggestue??) Fra mit arbejde som socialrådgiver VED jeg, at der er en masse faglitteratur omkring integration, assimilation og den lange proces det er at blive "rigtig" indbygger i et land. I USA har det været kendt i flere årtier, at det tager minimum 3 generationer for en immigrant at blive "rigtig" amerikaner. En fagbogsforfatter ved navn Uri Brofenbrenner skrev om dette i 1960'erne. Denne viden har politikerne ikke - eller også vil de ikke vide det! Og husk så lige, at når en amerikaner er blevet til en "rigtig" amerikaner - efter 3 generationer - så taler han kinesisk-amerikansk, spansk-amerikansk, italiensk-amerikansk, jiddish-amerikansk, tysk-amerikansk eller dansk-amerikansk - alt efter hvilket land, hans forældre og bedsteforældre kommer fra. Jeg har været på flere internationale konferencer, hvor nogle af disse forskellige amerikanske grupper havde foredragsholdere med. Nogle var for mig nærmest umulige at forstå. Andre super nemme. Så det er åbenbart for mig, at vi i DK stiller nogle krav til andre, som INGEN kan leve op til! Oven i købet i et land, hvor sprogforskere fortæller os, at vores sprog er ekstraordinært svært at lære!! Samtidig siger sprogforskere, at hvis et barn mestrer sit modersmål, så er det lettere at lære et nyt fremmedsprog. Og har man lært et fremmedsprog, går det endnu lettere med nr. 2 og 3! Her i DK tog vi modersmålsundervisningen fra flygtningebørnene for snart mange, mange år siden. Selvom deres forældre var evt. torturofre, krigsskadede, voldtægtsofre - eller det hele på en gang. Fordi Fremskridtspartiet og senere Dansk Folkeparti absolut ønskede at fjerne denne støtteform - for det kunne forældrene selv! Hallo folks - torturofre og krigsskadede kan IKKE selv de her ting - de har ofte posttraumatisk stress syndrom og har brug for hjælp - ikke for afvisning!

Nogle kommuner har kastet sig over børn af "fremmed herkomst" mhp sprogtest. Det er så grelt, at danske familier (altså etnisk danske), bliver indkaldt til sprogtest med deres børn, hvis den ene af forældrene har svensk, norsk eller tysk oprindelse! Hvad kalder man det? Jeg kalder det misbrug af ressourcer!

Det var vist en lille bid af den baggrund, som jeg har for at mene noget om tvungen heldagsskole. Nu kommer der en anden bid, som er mindst lige så vigtig og alvorlig som flygtningebørns sproglige udvikling.  Nemlig utilpassede børn i folkeskolen. Utilpassede - mest - drenge. Og nu idag også - børn med særlige behov, som ikke længere får lov til at gå på deres specialskole, men skal "inkluderes" i folkeskolen.

(Undskyld mit citationstegn, men jeg tror ikke på den inklusion. Der følger ikke penge med til inklusionen - og fagligheden fra specialskolerne smuldrer væk, som fagligheden gjorde det, da kommunerne blev sammenlagt).

Da jeg gik i skole, var der nogle bestemte drenge, som "altid" blev sendt udenfor døren. De larmede. De kedede sig gudsjammerligt. Som voksen har jeg oplevet denne drengegruppe på flere leder og kanter: i mit arbejde med sandkasseterapi, har jeg mødt drenge, som helt ned i 1. eller 2. klasse blev "bortvist" fra folkeskolen - uden at der blev sat noget brugbart alternativ i stedet. Nogle få af dem fik så et tilbud - eller to - andre steder efter flere måneder og halve år - og i mange tilfælde gik det også galt. Jeg har også prøvet at være vikar i folkeskolen, og har mødt drenge i 7. klasse, der brugte alt det krudt de havde på - at UNDGÅ at forholde sig til indholdet i det, der skulle arbejdes med. Jeg spurgte engang en gruppe drenge i 7., om de altid brugte så meget krudt på at undgå undervisningen - og deres svar var: ja HVER DAG! Disse drenge kedede sig præcis lige så meget, som drengene i min klasse i folkeskolen. Og ved I hvad - det er altså ikke drengenes skyld - det er skolens ansvar! Børn med psykiske problemer står på venteliste i måneder og halve år. Børn med sociale problemer, får ikke den hjælp, de har brug for. Børn med taleproblemer kommer ikke til talepædagog i tide. Jeg kunne blive ved. OG lærerne får ikke den nødvendige efteruddannelse til at inkludere specialbørn, til at rumme børn der ikke har fået en diagnose, og til at rumme børn, som bare ikke er boglige.

Pyh - det blev en lang en, og den kunne godt blive endnu længere. Men nu vil jeg gå over til heldagsskolen. Det kunne jo godt lyde fint og lokkende: Ikke mere SFO - ikke mere flere skift - ikke mere være bagud med lektier - ikke mere føle sig forkert i skolen. Men så enkelt er det ikke!

Jeg tror ikke på, at den danske folkeskole kan og skal rumme børnene frem til kl. 16 hver eftermiddag. Jeg har prøvet som barn at gå på eftermiddagsholdet og få fri kl. 16. Det var frygteligt. Dagen var forbi, når man kom hjem! Senere har jeg oplevet, hvordan det er at få tidligt fri, at være hjemme hele dage eller kl. 15 sammen med børnene. At have tid til at drikke the og læse lektier - sammen - og samtidig have tid til skolekammerater - leg i haven - tur til sportspladsen - sommerhyg med gæster fra storstaden - springgymnastik - musikundervisning - sprogundrvisning på ungdomsskolen - pandekagebagning - højtlæsning og spil. Fortsæt selv tankerækken. Jeg har godt set, at Christine Antorini siger, at DET vil der blive taget højde for, at man vil gerne have et samarbejde med sport og musik og spejder - og hvad ved jeg. Ved I hvad: Jeg tror det ikke over en dørtærskel! De her ting skal gøres mellem forældrene og børnene og fritidsinteressen. Det skal være lystbetonet. Det skal være for sjovt. Og der skal ikke sendes ANSØGNINGER tíl kommunen om tilladelse til at gå til spil to gange om ugen!  Skolen skal ikke blande sig. Christine Antorini skal ikke blande sig. Det er forældrenes børn! Jeg siger ihvertfald NEJ til statsheldagsskoler - og ja til forældres selvbestemmelsesret!

Tilbage til "mine" umulige drenge. Jeg har haft nogle stykker og jeg holder meget af dem. Nogle af dem var mine klienter, en af dem er mit barnebarn - som i dag er voksen. Disse drenge skal ikke idømmes tvungen heldagsskole - barndommen ud. Under ingen omstændigheder. I stedet skal kommunerne tage sig voldsomt sammen, så de kan møde de umulige drenge - der hvor de er. Sørge for ordentlige voksne - lærere og pædagoger - der kan rumme de børn, der IKKE er boglige eller ikke kan sidde stille, når de voksne mener, at det er det de skal.

Jeg har en god ven, som var pædagog i AKT i min gamle by. Han var guld værd, fordi han kunne møde de her drenge, på deres betingelser. Da han gik på pension, blev han afløst af en pædagog, der hellere skulle have solgt pølser nede på torvet!

Så Christrine Antorine - og dine kumpaner: NEJ TAK til din heldagsskole. Den er ikke til gavn for børnene. Den er ikke til gavn for fagligheden og sprogligheden. Den er ikke til gavn for familierne. Og den er ikke til gavn for flygningebørn og utilpassede børn. Og slet ikke til de nye, som skal inkluderes, uden at der er penge til at gøre det for.

Sørg i stedet for, at børn får lov til at være børn - så længe som muligt. Sørg i stedet for, at folkeskolens lærere og daginstitutionernes personale, får den fornødne efteruddannelse i at klare komplekse problemstillinger med børn. Lyt til dem, der har forstand på børn, erfaringer med børn, viden om børn. Og drop alt om partiprogrammet lige her. ELLER indrøm: Jeg vil gerne ensretning, jeg vil gerne at alle børn følger den linie, som jeg stikker ud. Når det kommer til børn og deres vækst og udvikling, er dine og mine politiske strategier totalt uinteressante. Jeg vil hellere høre, hvad bl.a. Per Schulz Jørgensen og Erik Sigsgaard har at sige til det her. For de har noget at have det i - det har du ikke - på det menneskelige og faglige plan.

Hmmm - den blev vist lidt lang. Ku ikke la vær!

Der blev ikke plads til fædrenes barselsorlov denne gang. Det kommer senere. Men jeg har det altså sådan: Bland jer udenom familiernes prioriteringer. Hvis far vil holde orlov, er det fint. Hvis han ikke vil, så er det sikkert fint for både hans kone og barn/børn, at han gør det, han er go til!

Jytte

Ingen kommentarer:

Send en kommentar