tirsdag den 12. februar 2013

Hvad vil DR med sine udsendelser?? Det blafrer i vinden!

JEG HAR SET UDSENDELSEN TO GANGE, DET HJÆLPER BARE IKKE RIGTIGT!

Ja, så kom udsendelse nr. 5. Jeg kom hjem fra en lille vinterferie og satte mig op til at se noget mere om socialt bedrageri. Da udsendelsen var slut, tænkte jeg: Var det det? Kunne ikke rigtigt finde ud af at skrive noget, så jeg besluttede at se den igen i dag på nettet. Det hjalp ikke rigtigt!

Nu har jeg jo begivet mig ud i "anmeldelser" af serien om socialt bedrageri - så jeg synes, at bordet fanger. Men hold da op, jeg synes, det er svært!

Allerede sidste gang var det svært at skrive noget. Så det har jeg jo tænkt nærmere over. Og så så udsendelsen igen fra i går.

Hvad er det, der er svært?? Min umiddelbare reaktion er, at det her er for tyndt. Vi ser diverse kontrolgrupper suse rundt i bil - den ene gruppe til restauranter, den anden til parkeringspladser i socialt boligbyggeri. Og så er der kontrolgruppen fra København, der har mistanke om, at nogle unge bor "pro forma" ude i byen, men i virkeligheden bor de hos mor og far. Og hæver derfor for mange penge ved kasse 1 hver måned.

Jeg er træt af, at vi kontrollerer hinanden i hoved og .... Det vender jeg tilbage til i en blog snart. Men jeg er jo ikke uenig i, at selvfølgelig skal folk ikke hæve dagpenge og arbejde samtidig. Og selvfølgelig skal unge under uddannelse ikke bo hjemme og så lade somom, de bor ude i byen og dermed få 3-4000 kr. mere pr. måned. Og jeg tror faktisk ikke, at en eneste dansker synes, at vi skal betale dagpenge til ham/hende, der går på arbejde - eller - at vi skal betale fuld SU eller kontanthjælp til en ung, der faktisk bor hjemme hos forældrene. OG jeg er heller ikke uenig i, at hvis folk er proforma skilt, så skal de ikke hæve særlige og ekstra ydelser eller boligsikring, hvis de i virkeligheden bor sammen. Punktum!!!

Samtidig så er autensiteten forsvundet fra udsendelserne! Vi ser kontrollanterne i en bil - eller foran en eller to computerskærme. På det ene hold i bilen er den ene kontrollant oven i købet "sløret", så vi ikke kan se hende. Vi ser nogle billeder fra en restaurant, hvor de udspurgte er "slørede". Men der mangler noget! Det er somom, at her er der ikke dokumentation for påstanden! Det KAN godt være, at Københavns Kommune har afsløret, at 5-7 unge har boet hos nogen de kender - men vi ved det faktisk ikke. Og det er også yderst sandsynligt, at en far sover lidt for tit i samme lejlighed som sine børn og deres mor - men det hænger i luften, som en påstand. OG det er meget sandsynligt, at der er nogen, som arbejder i en restaurant, samtidig med, at de er på dagpenge - men det bliver ikke dokumenteret!

I tidligere udsendelser har vi SET en konkret mor, en konkret hjemløs, en konkret sygemeldt, en konkret ung mand som bor sammen med en af sine venner. Det gør vi ikke her. Vi ser kontrolgrupperne - vi hører, hvad de siger - og vi hører en sløret stemme (kontanthjælpsmodtager) og ser nogle slørede billeder (personale i restaurant uden kontrakt og uden viden om løn og arbejdsvilkår, og en sløret ansat i en bil). Men vi ser ikke nogen, der står frem og siger: JA, jeg får dagpenge og jeg arbejder/arbejder ikke her.

Hvorfor siger jeg sådan?? Fordi jeg synes, at DR har pligt til at sørge for, at det de sender ud i verden er troværdigt! Jeg synes ikke, at en udsendelse med slørede billeder og sløret tale DOKUMENTERER, at påstanden om, at her har vi nogen, som begår socialt bedrageri, er rigtig!  Det kunne lige så godt være nogen, der bare spiller roller - på det slørede billede. Hvorfor siger jeg det? Fordi jeg mener, at det er SÅ vigtigt, at de vi bliver præsenteret for i TV er troværdigt.

DET er denne udsendelse fra i går, mandag den 11. februar 2012, ikke! Den kan være konstrueret fra A til Z!! Og det kan DR ikke være bekendt! For udsendelsesrækken postulerer, at der laves socialt bedrageri for milliarder. Det er en anklage mod hele den danske befolkning, der vil noget. Og når man postulerer den slags, så skal der være dokumentation. Der skal være hold i påstandene. Og det skal være sådan, at vi alle sammen kan sige: JA- HER blev der snydt.

Det kan jeg ikke sige - efter to gennemsyn af udsendelsen.

Det betyder ikke, at jeg accepterer snyd - det er IKKE OK at hæve dagpenge samtidig med at man arbejder. Eller at man bor hos mor og far, og så hæver kontanthjælp som udeboende. Eller at man siger: VI er skilt - men i virkeligheden bor vi jo sammen - det må I andre bare ikke vide. NEJ - det er ikke OK. Men det betyder, at jeg forlanger af DR, at de dokumenterer deres angreb på den danske befolkning. At de dokumenterer deres påstande, så de holder vand.

DET gør udsendelse nr. 5 overhovedet ikke!

Jytte

Ingen kommentarer:

Send en kommentar