lørdag den 22. juni 2013

LA-politikeren Merete Riisager i frontalangreb på ammemødre!

Tja, politiske argumenter er tilsyneladende en temperamentssag!


Nedenstående tekst har jeg skrevet, efter at nogle af de kvinder, der var involveret i demonstrationen forleden dag, havde bedt om der var nogen, der ville svare på indlægget. Det er en blog, som ligger på b.dk. dateret 18. juni 2013. Jeg ved ikke, hvad der sker eller er sket med mit svar, så derfor lægger jeg det nu på min blog, så de involverede kan se, hvad jeg endte med at skrive:
 
Tirsdag den 18. juni dukkede der et link - http://m.b.dk/?redirect=www.b.dk%2Fpolitiko%2Fforkaelet-feminisme op på min Facebookside, og jeg har fulgt tæt med i ammediskussionen, fordi jeg som bedstemor er involveret i små børn og deres mødre. Mine døtre og deres veninder.

 Jeg er ikke stødt på Merete Riisager før, så jeg gik til hendes indlæg uden forudindtagethed. Og læste det med stigende undren! For det jeg læste, var en stribe postulater om de kvinder, der i den seneste uge har brugt tid og krudt på at diskutere amning, at organisere en demonstration på Rådhuspladsen, og forsvare deres ret til at amme – bl.a. på cafeer – uden at blive beskyldt for blufærdighedskrænkelse.

 Merete Riisagers postulater er bl.a. – meget kort – følgende:

  1. At de demonstrerende og diskuterende kvinder tilhører mig-mig-mig-generationen, og at de demonstrerede for retten til at amme i det offentlige rum
  2. At de samme kvinder er venstreorienterede feminister
  3. At kvinderne vil demonstrere sig til lovgivning omkring amning i det offentlige rum.
Allerførst vil jeg lige præcisere: Hele diskussionen og demonstrationen har sit udspring i, at Ligestillingsnævnet – på baggrund af en konkret klage fra en kvinde, der har klaget over at være blevet afvist på et konkret spisested, fordi hun ammede – har udtalt, at det er diskrimination at afvise ammende kvinder – MEN (min udhævning) at amning samtidig kan opleves som blufærdighedskrænkelse af nogle mennesker – derfor giver de spisestedet medhold i, at det var i orden at afvise kvinden. (Mig bekendt ved offentligheden ikke, hvem kvinden er og hvilket spisested der er tale om).

1. Allerførst vil jeg gerne vide, hvorfra Merete Riisager har sin forståelse af sine jævnaldrende medsøstre, som tilhørende mig-mig-mig-generationen?? Og når jeg skriver jævnaldrende, så er det fordi jeg kan se, at Merete Riisager er på samme alder som de kvinder, jeg kender, der har været involveret i omtalte demonstration og diskussion. De kvinder, jeg kender i denne gruppe, er veluddannede, unge kvinder, der prioriterer deres børn meget højt. De kræver ikke ind. De er ikke mere selvoptagede end de fleste andre mennesker på vores breddegrader. De er gode til at støtte hinanden og hjælpe hinanden med børnene. De udstiller ikke sig selv, hverken i realityshows eller X-Factor. Og de ved, at deres børn er deres eget ansvar – ikke mit og ikke Merete Riisagers. Kvinderne besluttede sig for at demonstrere på Rådhuspladsen forleden, fordi amning er blevet synonymt med blufærdighedskrænkelse. Og det er de blevet vrede over og rigtig kede af. De ammer, fordi de gerne vil deres børn det allerbedste – og de følger Sundhedsstyrelsens anvisninger og ammer i mindst 6 måneder. Jeg er fuldstændig enig med mødrene i, at det at kalde amning for blufærdighedskrænkende, er en krænkelse af mødrene og af børnene – og faktisk også af det at være menneske. Og det skal der reageres på! I forhold til dette, er det rimeligt at protestere imod den aktuelle samfundsudvikling – hvor kunstige bryster pryder busfacaderne og rigtig mange kvinder stiller deres kavalergang til skue på arbejdspladserne og i det offentlige rum hver eneste dag. Men når det kommer til det, som brysterne er skabt til, så bliver det pludselig blufærdighedskrænkende!!!

2. Dernæst kalder Merete Riisager de demonstrerende mødre for ”venstrefløjsfeminister”. Hvor i alverden har hun det fra?? At Enhedslisten har nævnt, at de ønsker lovgivning på området?? Måske. Men hvis det er tilfældet, så falder Merete Riisager i præcis samme grøft, som rigtig mange andre politikere gør: de anerkender ikke, at folk kan tænke og mene noget selv. Næh – disse kvinder er nok spændt for Enhedslistens vogn. Er det sådan det er? Til det kan jeg sige: Lige præcis de kvinder, som jeg kender i denne gruppe mødre, er lige præcis IKKE venstreorienterede. Måske er nogle af dem slet ikke politiske. Og skulle der i den samlede gruppe være nogle, der stemmer til højre og nogle der stemmer til venstre – eller slet ikke stemmer – så er gruppen vel bare repræsentativ for selvstændigt tænkende og reflekterende unge kvinder. Det er de i hvert fald i min optik. Om kvinderne er feminister eller ej, er formentlig et definitionsspørgsmål. De kvinder jeg kender er gift, har børn, slås ikke med manden om opvasken, går ind for ligestilling af kønnene, og går ind for børns ret til at være mennesker på lige fod med os andre. Nogle af dem er måske døtre af gamle rødstrømper – andre er ikke. Og de er i hvert fald ikke feminister i den forstand, som jeg kender feminister af den gammeldags slags!

For mig at se er både påstanden om mig-mig-mig generation og venstrefløjsfeminister grebet ud af den blå luft – og faktisk æreskrænkende beskyldninger mod jævnaldrende medsøstre! Dels fordi de hver især er selvstændigt tænkende kvinder, der er meget forskellige. Dels fordi det er en generalisering, der skriger til himmelen.

3. Kvinderne har ikke ønsket at demonstrere for lovgivning på området. Og dem jeg har talt med ønsker det ikke. De ønsker slet ikke Folketinget ind over. De ønsker at fortælle samfundet – og Ligestillingsnævnet – at amning er børnenes menneskeret og mødrenes ret til at varetage deres yngelspleje. De ønsker at fortælle, at blufærdighedskrænkelse har noget med sex at gøre – og at amning ikke er en sexuel handling. Og dernæst ønsker de, at de cafeer og restauranter, der ikke ønsker at have ammende kvinder som gæster, markerer det tydeligt – evt. med besked om, at børn ikke er velkomne, eller at der sættes en aldersgrænse. Brystbørn og flaskebørn skal have den samme ret til at få mad, når de er sultne. Så også dette postulat er grebet ud af luften. Og så kan det da godt være, at der findes mødre i gruppen, der ønsker lovgivning på området. Det er bare ikke nogen jeg kender. Men hvis gruppen er så bredt sammensat, som jeg tror den er, så findes der også forskellige synspunkter på dette felt.

Problemstillingen omkring amning og blufærdighedskrænkelse har medført rigtig mange diskussioner på Facebook, i de små hjem, på arbejdspladserne og folk imellem. Det er rigtig godt. Men det er mindre godt, at en folketingspolitiker – der er kvinde og mor – falder en gruppe kvinder i ryggen med manipulerende postulater. Som heldigvis siger mere om hende selv end om de demonstrerende kvinder. Jeg troede, at LA stod for frihedsrettigheder. Men det ser ud til, at Merete Riisager ikke går ind for retten til at demonstrere for sine synspunkter og retten til at tænke og mene hvad man vil. Og det er jo ærgerligt. Jeg tror, at denne diskussion er med til at sætte tanker i gang hos mange mennesker. Og heldigvis for det!
 
Jytte Høj Hammer

 

 

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar