mandag den 26. november 2012

Overgreb på unge kvinder!


Uden at gå på Google for at finde årstal, så dette bliver fuldstændig korrekt rent tidsmæssigt, bliver jeg simpelthen nødt til at kommentere på de forlydender, der har været fremme i radio og TV det sidste døgn:

Kommuner presser unge kvinder til abort!!


En kommune, der blev omtalt i TV i går aftes, var repræsenteret af en afdelingsleder. Jeg tror det var Kalundborg, men det er jeg ikke helt sikker på. Det er faktisk også ligegyldigt - for efter min mening foregår det også andre steder i DK. Afdelingslederen afviste, at sagsbehandleren havde gjort noget forkert. En ung kvinde havde udtalt, at hendes sagsbehandler havde truet med at fjerne hendes 2 årige, hvis hun ikke valgte at afbryde sin nye graviditet. Så hun havde fået en abort, og var stadig dybt ulykkelig over det!

Udover at jeg får gåsehud over hele kroppen over, at kommuner - og dermed mine kolleger i familieafdelingerne - bruger så uetiske arbejdsmetoder - så bliver jeg også både vred og ked af det. OG tænker højt: Det var jo liiige det, der blev advaret imod, da den fri abort blev indført den 1. oktober 1973!

Jeg var - og er - tilhænger af fri abort.

Og det er der rigtig mange gode grunde til. Et par stykker af dem er: Jeg har oplevet, hvordan unge kvinder - veninder, bekendte og jeg selv - fik en provokeret abort hos en såkaldt kvaksalver. Nogle døde af det. Nogle blev alvorligt syge med kroniske underlivslidelser. Nogle blev sterile og fik aldrig de børn, de havde drømt om. Nogle kvaksalvere var læger, andre var reelt kvaksalvere med snavsede fingre og uhyggelige arbejdsredskaber - og andre igen var kvinder, der vidste noget om kvinders anatomi. Fælles for dem var: de tjente penge på unge pigers "ulykke", nogle af dem tykt med penge. Fosterfordrivere, som de også blev kaldt, findes i alle lande, som ikke har fri abort. Og det koster unge kvinder dyrt helbredsmæssigt, psykisk og økonomisk at få en illegal abort.

Hvis en ung pige ikke kunne få bevilget abort gennem Mødrehjælpens samråd, kunne alternativet være - og var det for mange - bortadoption af det lille barn. Mange unge piger blev faktisk tvunget til at bortadoptere - selvom der ikke var lovhjemmel til det - i stedet blev de presset af deres familier og af socialrådgivere. Mindst to af mine ungdomsveninder blev tvunget til at bortadoptere i 1960érne. De ønskede det ikke selv - men det gjorde deres forældre godt hjulpet af deres socialrådgiver!

Dette kan der skrives bøger om, og det har Hanne Reintoft vist også gjort! Husker ikke titlen, men kan finde den frem.

Unge piger, der var det der blev kaldt "løse på tråden", kom på pigehjem, da jeg var barn og ung. Hvis de blev gravide, blev barnet tvangsbortadopteret og pigerne blev tvangssteriliserede! Sprogø sang på sidste vers og det gjorde pigehjemmene heldigvis også. Men metoderne til overgreb på unge forsvandt ikke - nogle af dem skiftede bare karakter.

Der var derfor mange argumenter for og imod op til vedtagelsen af abortloven i 1973. Jeg husker ikke så mange af dem, der var imod - for jeg var mere optaget af at være for. Men jeg husker da nogle, som jeg godt kan forstå i dag: at det handler om et lille menneskeliv, og at vi ikke må slå ihjel. Men det medførte jo nogle uhyggelige konsekvenser for mor og barn - ind imellem!

Nogle af de vigtige krav, der kom i forbindelse med loven var: INGEN må tvinge en ung pige til at få abort - hverken forældre, kærester, ægtefæller - eller sagsbehandlere. Der skal være tilbud om hjælp og støtte til den unge mor - bl.a. tilbud om uddannelse, så hun kan klare sig selv og forsørge sit barn - og hun skal have tilbudt gratis prævention. Da loven blev vedtaget var det kommunens opgave at hjælpe den unge mor (Mødrehjælpen var jo lige blevet nedlagt!!), og det var IKKE socialrådgiverens opgave at tilskynde til abort. Og forældre, kærester og ægtefæller måtte ikke presse for at få den unge pige/kvinde til at få abort.

I dag er revalideringen afskaffet, så det er ikke længere en del af hjælpepakken at tilbyde en ung mor en uddannelse. Til trods for, at der er rigtig mange penge at spare, hvis hun kan forsørge sig selv! Rigtig mange unge mødre er i dag på kontanthjælp - og her i krisetider er udsigten til uddannelse og arbejde skrumpet voldsomt ind. Nogle kommuner har grupper for helt unge mødre - og nogle steder bliver kvinderne hjulpet. Men generelt er det sølle, hvad en ung gravid kvinde kan få af hjælp til at komme videre. Så mon ikke det er bedre at foreslå hende at få en abort?? Det vil da gøre hendes liv bedre - og kommunens besvær mindre??

Mens jeg stadig var erhvervsaktiv socialrådgiver (2011)  har jeg rent faktisk oplevet, at en af mine unge kolleger bad om hjælp, fordi hun følte sig presset til at "rådgive" om abort (læs: presse) - og det kunne og ville hun ikke. For det stred mod hendes etik og samvittighed og værdier. Hun blev meget lettet, da jeg sagde til hende, at det IKKE er socialrådgiverens opgave at rådgive (læs: manipulere) om abort. At det faktisk ikke er lovligt! Det er socialrådgiverens opgave at vejlede og rådgive om, HVAD kommunen har at byde på HVIS hun får barnet. Dvs at den unge kvinde kan få at vide, OM hun kan få hjælp til en bolig, en uddannelse og til forsørgelse - og hvordan den økonomi ser ud. At hun kan få hjælp fra en unge-mødregruppe - hvis der er sådan en - og hun kan få hjælp fra en sundhedsplejerske, hvis hun vil. Og hvis der er vanskeligheder omkring barnet, så har familieafdelingen formentlig nogle udgående mennesker, der kan hjælpe med støtte og vejledning og evt. familiebehandling.

SÅ - det der foregår i dag - i 2012 - omkring unge gravide kvinder, der presses til abort - er overgreb. Som efter al sandsynlighed stadig er ulovlig (jeg har ihvertfald ikke set eller hørt noget om tvangsabort - endnu!!). Som under alle omstændigheder er uetisk, urimeligt og umenneskeligt. Og som er rystende og ufatteligt. Og selvom en kommune siger, at der ikke er gjort noget forkert, så er jeg ret sikker på, at det lige præcis er det der er. Jeg oplever i disse år, at det der foregår i kommunerne - også på børne- og familieområdet - bliver ringere og ringere. Og så er det jo så nemt at få et par kvinder til at abortere i stedet for at stille op med hjælp og støtte.

Det var så lige en mandag morgens tanker om, hvad der rør sig i tiden.

Jytte



1 kommentar:

  1. link til udsendelsen:
    http://www.dr.dk/tv/se/21-soendag/21-soendag-39#!/

    SvarSlet