søndag den 4. august 2013

Skole for livet - for samfundet - eller for ukontrolleret "vækst"??

TANKER OM AT DET HELE HÆNGER SAMMEN, MEN AT VI IKKE ALTID KAN NÅ HELE VEJEN RUNDT!

Da jeg var ca. 12 år gammel, blev nogle hvide nonner slået ihjel i deres kloster i Afrika af nogle sorte med macheter. I Congo, tror jeg det var. Jeg husker ikke detaljer og geografi, for det var ikke det sagen drejede sig om. Den diskussion, som mine halvstore barneører blev tilhører til, drejede sig om, at HVIDE NONNER var blevet myrdet af SORTE NEGRE. Såvidt jeg husker udspillede diskussionen sig derhjemme, og min fars veninde var både rystet og vred. Men hendes udbrud var meget negative og racistiske overfor de sorte indbyggere, og jeg røg ud i noget, der måske var min første politiske stillingtagen! Såvidt jeg husker, var antallet af dræbte nonner relativt beskedent (har forsøgt at finde noget eksakt på nettet, uden held), og så var det jeg sagde: Jamen negrene er jo blevet slået ihjel i massevis af de hvide – altid – hvorfor bliver du så så vred over, at de gør gengæld nu? (Nej selvfølgelig husker jeg ikke ordene, men jeg husker, at det var dette indhold der kom ud af min mund.) Min fars venindes svar husker jeg heller ikke, men vi skændtes nærmest, og det var meget ubehageligt. Men jeg holdt fast i min mening, og endte med at sige: ”Når jeg bliver voksen, vil jeg giftes med en neger!” Og dette var ordene, dem husker jeg. Da jeg var 12 år, var vi i 1956.

Jeg blev ikke gift med en neger, men jeg fik en datter med en sort mand, da jeg var 19 år, så på et plan holdt jeg fast i mit løfte til de sorte!

Allerede inden den nævnte episode i mit barndomshjem, var jeg optaget af grønlændere og indianere. Og det var ikke en optagethed på den måde, som jeg lærte i skolen. Jeg holdt nemlig med grønlænderne og indianerne IMOD den hvide mand. Og det gør jeg stadig. Jeg husker historierne om de grønlandske børn, der blev tvangsforflyttet til Danmark – og som ikke måtte tale deres modersmål. Jeg husker, at hvide danskere fik mere i løn end grønlænderne i Grønland, og at jeg ikke kunne forstå det og syntes det var uretfærdigt. Film om indianere gjorde næsten altid indianerne til skurke – og jeg sagde, at det da var deres land, og at de hvide bare var rejst derover, til USA, og havde taget landet fra dem. Som ung voksen mødte jeg en indiansk kvinde, der dengang var gift med en dansker. Det var under vietnamkrigen. Kvinden fortalte mig en masse frygtelige ting, bl.a. om Wounded Knee, og om de reservater, som indianerne blev spærret inde i. Hun rejste senere tilbage til USA for at være med i de indianske folks kamp for at få jorden tilbage og for at få deres rettigheder tilbage. Senere kom der mange folkeslag til i min bevidsthed: Samerne, romaerne og tibetanerne f.eks.

Hvor jeg fik mine tanker fra, ved jeg ikke. Måske fra min far, men jeg er ikke sikker. For det var ikke 3. verdens befolkningerne, han var optaget af. Og da jeg fik min datter og hendes far kom til Danmark, da hun var 6 måneder, opførte min far sig racistisk overfor sit barnebarns far. Sådan oplevede jeg det i hvert fald, men han kunne nu ikke lide nogen mænd, der godt kunne lide mig. Så måske var han bare chauvinistisk på sin særlige måde?

Hvorfor begynder jeg pludselig at beskæftige mig med de små anekdoter fra min barndom og ungdom?

Fordi jeg er optaget af skoledebatten og har været det siden, der blev linet op til lockout af lærerne. Fordi jeg er optaget af børn og har været det hele mit liv. Fordi jeg har arbejdet med børn i terapi og med børn og familier i flere forskellige sammenhænge. Og fordi jeg i disse år bliver inspireret af samtaler, som jeg har med den ene af mine døtre og af samtaler jeg har med forskellige mennesker bl.a. på Facebook: om børn, om skole, om amning, om menneskesyn og om samfundsudviklingen. Jeg er stigende bekymret for den politiske udvikling i Danmark og synes, at vi udvikler os det helt forkerte sted hen. For mig at se går det hele op i økonomi og sorte tal på bundlinien. Om "evig" vækst. Og så er det ligegyldigt, om vi taler om børn, om gamle, om skoler, om værdier eller om, hvad det er for en slags samfund, vi ønsker os. Etikken er blevet nedprioriteret. Menneskesynet lader meget tilbage at ønske. Børnesynet ligeså. Vores kollektive adfærd overfor mennesker fra andre kulturer bliver værre og værre. Og jeg oplever, at politik er blevet noget, som folk ret generelt er trætte af, og med god grund. Kontrol og kontrol og kontrol er sat i højsædet, folk løber hurtigere og hurtigere (dem der overhovedet har et arbejde og noget at løbe efter!), og vi bliver sat til at finde nogen, vi kan lade det hele gå ud over: de arbejdsløse, de enlige forsørgere/mødre, rygerne, de overvægtige, muslimerne, lærerne, de utilpassede unge. Med anmeldelser til kommunen og angreb i pressen. Jeg kunne blive ved, listen er lang.

Og for mig at se, hænger det hele sammen. Det har det altid gjort. Det er bare som om, at den samfundsmæssige viden vi har om AT det hænger sammen, er gået tabt. Og det er katastrofalt.

Da ingen af os kan overkomme alle vinkler og nuancer og enkelttemaer, har jeg så kastet mig over det med børnene over en lidt bredere kam. Fordi børn er vores fremtid, vores ressourcer og vores kærlighed og hjerteblod. Og fordi de ting, der handler om børn, samtidig handler om os alle sammen. Børn får den barndom, som vores samfund og dets voksne kan finde ud af at tilbyde dem. I forbindelse med mine diskussioner på Facebook – som faktisk er et rigtig godt sted at få vendt mange tanker sammen med andre mennesker –har jeg fået henvisninger til eller gode ideer fra andre til sider og grupper, der underbygger nogle af de vigtige diskussioner. En af dem var Kemplerinstituttets stifter, Jesper Juul ’s side på Facebook:  https://www.facebook.com/#!/Familielaboratoriet?fref=ts. Jeg fandt den under lærerlockouten, og blev rigtig glad. Fordi jeg fagligt og menneskeligt altid har haft stor respekt for Jesper Juul, og fordi jeg anser ham for at være en klog mand – på linie med Erik Sigsgaard m.fl.- som vi alle sammen har brug for at kende til.

I går skete der så det, at min yngste datter pludselig henviste til en engelsksproget side på Facebook  – stadig med Jesper Juul som inspirator eller navnefar eller noget i den stil. Denne side hedder:  https://www.facebook.com/#!/familylab.international. Den vil jeg anbefale jer alle sammen til at kigge nærmere på. Også dem af jer, der ikke kan så meget engelsk. For den er fantastisk – og der er nogle fantastiske historier og billeder, som jeg er sikker på, at de fleste vil få noget ud af. Jeg forstår ikke alt, hvad der bliver sagt derinde på en lille filmserie, der hedder Schooling the World. Fordi nogle deltagere taler indisk-engelsk, afro-amerikansk osv – i et hurtigt tempo. Alligevel så jeg alle 7 småfilm. Og er rystet og forskrækket og opløftet og fortrøstningsfuld og meget mere.

Filmene fortæller mig ikke noget, som jeg ikke vidste i forvejen. Og jeg tror, at mange andre vil have det på samme måde. Men de er bare så vigtige. Fordi de fortæller, at vores nødlidende verden startede med at blive nødlidende, da de europæiske lande drog ud i verden og lavede kolonier – overalt. I Østen, i Afrika, i Latinamerika. Og – for ikke at glemme USA – drog menneskemængder af sted fra Europa og slog sig ned og lavede på deres særlige måde en europæisk koloni – Over There – og den fik lov til at udvikle sig til en magtfaktor i verden, som indtil videre ikke er overgået af nogen. Men måske bliver det af Kina i tiden der kommer!

Der er 7 små film, hvor den ene fortsætter, hvor den foregående slap. De tager udgangspunkt i børnenes skolegang og de små landsbysamfund rundt omkring. I princippet tror jeg, det kunne have foregået mange steder i verden. Nu foregår de i bl.a. Indien og hos nogle indianere (hvor opdagede jeg ikke, så det må jeg efterforske!) Og det, der gør disse små film så unikke er, at vi alle sammen kan bruge dem til noget. For de handler om, hvordan skolegang har udviklet sig fra at være en gave til menneskenes børn, som kunne lære at læse og skrive, til en ensretning over hele verden af børn og unge til at blive: gode arbejdere og funktionærer og små selvstændige, som alle kan tale engelsk, som alle mister deres eget sprog, som går i takt på lidt forskellige måder – men i takt. Som alle mister deres forhold til naturen. Som alle glemmer, hvordan man dyrker jorden, hvordan man passer på hinanden og familien, hvordan man holder sine traditioner i hævd, fordi de er knyttet til lokalsamfundet, og derfor nødvendige. Og hvordan fremmedgørelsen, rodløsheden, håbløsheden, fattigdommen, kulturløsheden, trøstesløsheden breder sig som en ørken, hvor det levende liv tørrer ind. Filmene viser, at den skolegang, der bliver udbudt over hele verden – også i Danmark! – mere og mere handler om at få en god arbejdskraft på sigt.  Og mindre og mindre om at læse og skrive, fordi det er vidunderligt at læse og skrive  – mindre om at kunne brødføde sig selv – om at passe på hinanden. Og mindre om at holde fast i det enkelte menneskes muligheder for at udvikle sine potentialer.

Hvis jeg oversætte dette til Danmark, så ser jeg et land, hvor dialekterne langsomt forsvinder, fordi vi får bildt hinanden ind,(over lang tid) at det er mindre fint at tale sjællandsk eller århusiansk, end det er at tale Danmarks Radio-dansk (som så i øvrigt også er udsat for erosion, så en præst hedder en prast, og en rest hedder en rast osv). Hvor engelsk også kravler på os, så udsalg nu hedder SALE, hvor en sælger hedder en ACCOUNT MANAGER, hvor en vejleder hedder en COACH, og hvor en  dagsorden hedder en AGENDA. (Og nej, der er intet i vejen med at kunne engelsk. Men der er noget i vejen med en snigende angloficering af sprogene overalt i verden, hvis det er på bekostning af menneskers oprindelige sprog!) Hvor alle børn skal til at gå i skole i over 30 timer, selvom vi ved, at de lærer ikke mere ved at få mere af det samme. Hvor vores ældre og gamle ikke længere er i familierne (det var heller ikke altid lige sjovt!), men i stedet skal øve sig i at være selvhjulpne i en høj alder, også når de er døende!  Hvor handicappede børn sluses tilbage i folkeskolen – for at spare penge - og derefter bliver ladt i stikken, fordi lærerne ikke bliver klædt på til opgaven. Og hvor kræftsyge mennesker sendes i arbejdsprøvning, når kemoterapien  lige netop er overstået. Hvor mennesker med mindre handicaps ikke længere kan få et arbejde. Og hvor forældre står i kø for at få gjort deres børn til studenter i håb om, at der så er en uddannelse bagefter, der giver et arbejde, som de kan leve af.

Når jeg ser de 7 små film, ser jeg også, at børn og unge, fra at være en medlevende og aktiv del i landsbyens hverdagsliv i marken til kornhøsten, sidder ubeskæftiget hen i slummen eller samler skrald sammen med de voksne. At blikskurbyerne vokser. Og at stofmisbruget florerer.

Så forstår jeg pludselig godt, hvorfor nogle unge tror, at hvis bare de kan gå ind og vinde X-Factor, så er den hellige grav vel forvaret. Det bliver desværre en brat opvågnen, når de opdager, at det ikke kan bruges til noget, at de så gerne vil være kendte. Og i mellemtiden har de ikke fået lært at leve et menneskeliv sammen med dem de elsker og holder af – og deres voksne har også glemt, hvordan man gør!

Nu kan I jo sidde derude og sige: Hold da op, det er godt nok en sur gammel kone, hende Jytte. Men jeg tror desværre, at jeg må bedrøve jer med, at jeg ikke er sur. Jeg er ked af det på menneskehedens vegne, og jeg er bange for, at det vi kalder udvikling faktisk er det modsatte, nemlig afvikling. Af kultur og sprog og værdighed og nærvær og menneskelig vækst og udvikling. Og på længere sigt, måske vores faktiske eksistens på kloden Jorden. For den kan kun overleve, hvis vi passer på den. Og det gør vi faktisk ikke!
Og så tænker jeg: Det som nazismen, facismen og kommunismen ikke fik fod på med diktatur, massedrab, tortur og massiv undertrykkelse af etnicitet, sprog, kultur og forskellighed, det klarer det senkapitalistiske samfund da til udmærkelse med massekultur, afvikling af selvstændig tankevirksomhed, kontrol og ensretning - og en skolepolitik, der ikke tager udgangspunkt i faglig viden om læring,

Men pyt da – bare der er vækst i økonomien og ikke er røde tal på bundlinien!! Eller hvad?

Jytte

Ingen kommentarer:

Send en kommentar