lørdag den 27. juli 2013

Agurketid eller tåbeligheder?

FRIKADELLEKRIG OG SNÆVERSYN - ELLER HVAD?

Jeg troede knapt mine egne øjne, da jeg forlede på Facebook så, at en af mine venner derinde havde en statusopdatering med noget i retning af: NU stopper det! Ordlyden handlede om, at nogle børnehaver i DK har valgt ikke at servere svinekød for børnene. Det fremgik ikke af opslaget, hvilke børnehaver det drejede sig om, hvor børnehaverne ligger, hvem der går i de omtalte børnehaver, og på hvilket grundlag beslutningerne er truffet. Der stod intet om, hvem der havde truffet beslutningen, og i hvor stor en udstrækning forældre og forældrebestyrelser havde været involveret.

Så der var rigelig plads til at fantasere videre: Hvem mon det var, der havde indført den slags regler? Var der mon mange flygtningebørn i de børnehaver? Var det kommunerne eller var det institutionerne, der havde truffet beslutningerne? Og hvem var det, der lige pludselig havde gang i at fordømme de omtalte børnehaver?

For mig så det ud somom, at her foregik der noget, som er vildt farligt og samfundsfjendsk og meget undergravende!

Et par dage efter var der en overskrift på Ekstrabladets spisesedler om, at der på Hvidovre Hospitale bliver serveret halalslagtet kød. Og igen så det ud somom det var så farligt og så truende for vores eksistens, at der blev råbt vagt i gevær! (Jeg køber ikke Ekstrabladet, så jeg ved ikke, hvad det var de ville sælge avis på den dag!)

Først troede jeg, at nu havde sommervarmen da for alvor taget hårdt fat i den danske mand og kvinde, så flere af dem havde fået solstik. Men nej! En veritabel frikadellekrig er i gang, og jeg sidder undrende tilbage!

Et par demokratisk valgte personer gik igang med at sige deres mening om halalslagtning og om det farlige ved at den slags beslutninger træffes lokalt i den enkelte børnehave. Karen Jespersen, som for tiden er medlem af partiet Venstre, og Morten Messerschmidt, der er EU-parlamentariker for Dansk Folkeparti, kommer med hver deres holdning og analyse af, hvori det farlige består. Min undren er ikke blevet mindre. For mig at se bliver der skudt spurve med kanoner!

Jeg har, fordi jeg er nysgerrig og gerne vil vide, hvor den slags synspunkter kommer fra og hvad folk siger, nærlæst en del kommentarer på Facebook. Og kan se, at det IKKE handler så meget om halalslagtning og IKKE så meget om frikadeller som om: MUSLIMER. Og så er det, jeg begynder at blive urolig og utilpas og faktisk også temmelig utryg. For jeg er så gammel, at jeg sagtens kan skifte ordet MUSLIMER ud med: Jøder, negre, kvinder, romaer, ------ forlæng selv rækken af de til enhver tid eksisterende udskud i samfundet. Er vi igang med at gentage historien? Har vi for længst fået skaffet os en ny prügelknabe, som bliver gjort ansvarlig for alverdens ulykker - uden at vi kigger os selv i spejlet og undersøger, om vi på en eller anden måde er en del af spillet og en del af dramaet?

Når Ekstrabladet skriver en spiseseddel om Hvidovre Hospital og halalslagtning er der kun EN og KUN en grund til det: PENGE. De vil tjene penge her i sommervarmen. Så pyt med etikken og ordentligheden og dokumentationen og alt det andet, der er vigtigt for god journalistik. Sådan har det altid været med Ekstrabladet, så for mig at se, er der ingen grund til at gå længere ind i deres synspunkter.

Værre er det med politikere - og med almindelige danske kvinder og mænd.  For de spænder sig selv for en vogn, som vi ikke kan være tjent med, og som vi ikke kan være bekendt!!

Jeg skal være den første til at sige, at fundamentalisme er noget møg - uanset om den kommer fra immamer, jehovas vidner, amerikanske højrefløjskristne, israelske ortodokse eller andre trosretninger, der vil tvinge en ganske bestemt form for tro ned over hovederne på folk. Det skal vi sige fra overfor. Og det tror jeg ikke, vi har været vakse nok til at gøre i vores lille smørhul. Fordi vi er så "pæne" og "flinke" og "eftergivende". Så det skal vi blive bedre til. Men når det er sagt, så vil jeg også sige, at jeg ikke vil være med til at generalisere - hverken over muslimer, jøder, kristne - eller andre trosretninger i denne verden. Jeg har mødt mennesker fra alle verdenshjørner med alverdens forskellige religioner, som IKKE kan fejes ind under en generalisering om, at "DE" er sådan og sådan. Samtidig så tror jeg, at vi netop i Danmark måske er lidt "blødsødne" i det, fordi vi alle har lært, at der skal være plads til os alle sammen. Og så bliver vi nødt til at lære, at NEJ, det skal der måske ikke altid.

Jeg har selv sagt fra nogle gange, og blev IKKE populær på det. En tysk gæst i mit hus viste sig at være racist til fingerspidserne. Jeg bad ham om at forlade huset omgående. Min daværende ægtefælle blev SÅ vred - på mig - over at jeg sendte gæsten bort. Heldigvis holdt jeg fast i mit standpunkt. En anden gang opdagede jeg, at en af mine døtres veninder var racist. Jeg havde hjulpet hende en masse i tidens løb. Da hun begyndte at udtale sig racistisk om mit ældste barn, sendte jeg hende bort, og hjalp hende ikke igen. Og det har jeg det stadig godt med - selvom hun faktisk havde brug for min hjælp!

Når jeg så idag, i 2013, hører og læser kommentarer om muslimer - helt generelt - og en deraf følgende hetz - som kommer til udtryk gennem frikadeller og leverpostej - så må jeg - igen, igen, igen - stå af. Helt af.

Fordi: Alle mennesker er unikke. Og OK - indtil det modsatte er bevist. Og de skal selv vise, at de IKKE er OK. Fordi: jeg har mødt muslimer (og alle mulige andre mennesker med en anden religion), der er arbejdsomme, loyale overfor danske værdier, venlige, gæstfrie, tolerante og inkluderende overfor mig som dansker. Fordi: jeg går ind for integration - ikke assimilation. Fordi: jeg tror på, at vores grundlov og dens regler om religionsfrihed og ytringsfrihed gælder for ALLE - ikke kun for "gammeldanskere".

I Danmark har vi meningsfrihed, ytringsfrihed, forsamlingsfrihed. Vi har nogle traditioner, der bl.a. indebærer, at forældre i daginstitutioner er medbestemmende om hverdagen - dagen og vejen, så at sige. Det betyder, at i samtlige daginstitutioner i Danmark er der en forældrebestyrelse, som er valgt for et år (eller deromkring) af alle forældre i institutionen, og som er medbestemmende om deres børns dagligdag. Hvis en forældrebestyrelse beslutter, at "Her hos os tager vi hensyn til ALLE, og for at undgå unødigt ekstraarbejde i daginstitutionens køkken, så beslutter vi, at der fremover ikke skal laves mad af svinekød, men i stedet af: kalv, lam, okse, kylling, evt. kanin, så ALLE børn kan spise af den menu, som daginstitutionen serverer. Leverpostej af kalv, frikadeller af oksekød og kylling og lam er glimrende spiser. Hvis vi ønsker at servere svinekød for vores børn, gør vi det i stedet hjemme hos os selv". Den ret for selvbestemmelse i den enkelte daginstitution skal vi stå vagt omkring! Hverken højre- eller venstre- eller religiøse grupper udefra skal komme og bestemme over, hvordan den enkelte institution og dens forældrebestyrelse indretter sig. Det betyder, at der i en kommune kan være institutioner, hvor der BLIVER serveret svinekød, og institutioner, hvor der IKKE bliver serveret svinekød. For det har forældrene bestemt!! Det skal hverken kommune eller folketing blande sig i. Og da SLET IKKE mennesker et helt andet sted i landet, som ikke har børn i institutionen!!

Hvis noget andet sker, er det et brud på den form for demokrati, som vi plejer at være så stolte af!!

OG så skal jeg lige sige noget om halalslagtning! Da jeg var barn, blev alle dyr slagtet på den måde. Dog uden bønner til Allah! Set fra mit sted, er der gået rent hysteri i problematiseringen af halalslagtning! Og det er udelukkende sket på grund af: Muslimer!! Så for mig at se, er det det rene pjat! Jeg har boet i en by, hvor der ligger et svineslagteri. Så jeg har, HVER DAG, hørt på skrigende grise, der blev kørt ned til slagteriet i en massetransport. Når de kom til slagteriet, stank der af død og rædsel, så svinenes skrig steg i volumen og intensitet. Så - hvor humane er vores "egne" slagtemetoder? Hvor godt behandler vi burhøns - hvilke slags liv har de? Hvor godt behandler vi søer, der er spærret inde i en lille boks, når de skal føde smågrise? Hvor godt behandler vi kyllinger, der brækker benene pga overvægt, der bliver paecet frem på ganske kort tid?

SÅ - stop hykleriet! Hvis vi vil sige fra, så lad os gøre det. Men det skal være relevant, det skal være ordentligt og det skal være fair! Sig fra overfor pigeomskæring. Sig fra overfor tvangsægteskaber. Sig fra overfor æresdrab. Sig fra overfor kvindeundertrykkelse. Men lad da for pokker den enkelte daginstitution bestemme selv, som de altid har gjort. Og overlad til det enkelte menneske selv at bestemme, hvilken GUD de tror på, hvilken mad de vil spise/ikke spise, og hvordan de vil være rummelige overfor de mennesker, der er i deres nærhed i lokalområdet og i børnehaven.

Nogle af jer, der fører frikadellekrigen frem, er selv blevet mobbet. I skolen. I voksenlivet. Ved I godt, at I er i gang med at mobbe andre lige nu? Stop det og find i stedet kærligheden til andre frem. Det vil gøre verden - og Danmark - til et bedre sted at være!


Jytte Høj Hammer

Ingen kommentarer:

Send en kommentar