lørdag den 25. marts 2023

BETYDER "WOKE" AT VÆRE VÅGEN - ELLER - ER DER NOGEN, DER HAR SOVET I HISTORIETIMEN?

EN MEGAFORVIRRET OLDEMOR TALER UD!

Da jeg var ung, boede jeg i Kbh og omegn, senest i Farum. Jeg var progressiv og med på (næsten) den værste. Var modstander af krig (det er jeg stadig), var modstander af imperialisme (det er jeg stadig), og tilhænger af, at vi, hver især bestemmer over vores eget liv og vores egen krop. Det er jeg så også endnu! Jeg læser Politiken (næsten) hver dag, støtter flygtninge og er fortsat for fri abort, og kan godt lide kunst og kultur. Jeg bakker op om, at alle mennesker selv bestemmer, hvad de vil kaldes og hvad de gerne vil hedde. OG, rigtig mange andre emner.

MEN - på mine gamle dage er jeg blevet mega-forvirret! For HVAD POKKER ER DET, DER FOREGÅR???? Først lyder der en historie om, at en dansk sang, fra "Ruder Konges-tid", ikke længere er OK. Den hedder "Den danske sang er en ung blond pige". OG den må vistnok ikke længere synges i Danmark! Hvorfor da det? Vistnok fordi en ung udenlandsk pige/kvinde med mørk hud, følte sig krænket, følte sig udenfor, på en uddannelsesinstitution i Københavnsområdet. 

Historien har jeg fra pressen. Men jeg tænker: Hvis man lige er flyttet hertil, skal vores sange så skrives om, fordi nye bofæller ikke var her, da sangen blev skrevet. Jeg mener nej! Og, hvis jeg flytter til f.eks. Uganda,skal deres sange så skrives om, fordi jeg er flyttet dertil? Nej - vel!

Næste gang jeg blev virkelig undrende, var da det rygtedes, at nogle unge mennesker ikke måtte holde en fest, fordi de var udklædt som mexicanere (eller var det grønlændere, indianere eller kinesere?) Er det mon rigtigt, eller er jeg totalt galt afmarcheret?

Hvem er de mexicanere, der ikke vil have, at danske unge ikke må holde mexicanerfest??

I min optik er det sådan: Hvis kvinder - eller mænd - ønsker frihed fra NOGET - så kan du og jeg IKKE befri dem. Det må de selv gøre - I Iran, i Iraq, i Syrien, i Latinamerika, i Israel. DET er nødvendigt, at de selv gør oprør. Men jeg støtter gerne deres kamp. Jeg kan ikke befri kvinder fra deres tørklæder. Men de kan gøre det selv. Hvis de ønsker det. Det samme gælder alle andre folkeslag, incl. mexicanere. Danske unge studerende kan IKKE gøre det for dem!

OG så kom den helt STORE undren: Mine yndlingsforfattere, når det kommer til litteratur for børn; Halfdan Rasmussen og Astrid Lindgreen, blev pludselig lagt for had og blev censureret. CENSURERET. I YTRINGSFRIHEDENS DANMARK - hvor Grundloven rodfæster vores ytringsfrihed til alle tider???!!! Hvad er det der foregår? Deres bøger blev - post mortem - omredigeret - af danske forlag. Uden blusel! Uden skam!

Siden da er det bare fortsat. Kunstværker fra snart forgangne tiden er søgt smadret og væltet, ord søges forbudt, meninger søges censureret.

STOP NU DET PJAT!!

Jeg er 79 år, og jeg ved godt, hvordan jeg opfører mig ordetligt! Når mit barnebarn, som er mulat (nej - qvadron!) (DET må jeg gerne sige, men I må IKKE!!!) siger, at han IKKE ønsker, at vi bruger ordet neger, så bruger jeg det ikke længere. (Da jeg var 12 år, ville jeg giftes med en neger. Det blev jeg ikke, men jeg fik et sort barn. NU har jeg en sort datter, 3 brune børnebørn og 4 oldebørn). 

Halfdan Rasmussen og Astrid Lindgreen var IKKE racister. ABSOLUT IKKE OG ABSOLUT TVÆRTIMOD! De var progressive, de var menneskekærlige og de var i den grad en del af deres tid. De talte det sprog, som blev talt i 1940'erne til 1970'erne. De talte det sprog, som jeg, som alle olde-, bedste- og forældre talte, dengang. Og mange af os i dag. Vores børn og børnebørn taler NOGET af det sprog, men de fornyr det også. OG sådan skal det bare være. MEN vi og I og de skal IKKE sige nej til vores historie. 

Halfdan Rasmussen har hjulpet mange, mange danske børn på vej med sine børnerim og -remser. Han har aldrig nogensinde krænket et sort barn eller en elefantunge. Men han har beriget danske børns rim og remser i årevis, og han er højt elsket.

Pippi Langstrømpe blev mange små pigers (og drenges) heltinde. OG hendes far VAR NEGERKONGE. Det var der intet ondt i, intet racistisk i.Sådan var sproget bare, sådan var tiden, sådan var historien. Hvis vi fjerner Astrid Lindgreens ord i hendes forfatterskab, begår vi historieforfalskning. Og DET synes jeg vi skal overlade til nazisterne og Putin. 

Alle de beviser fra vores fortid, som vi har så rigeligt af, på vores museer: På Moesgaard, på Nationalmuseet, på kunstmuseerne i hele landet, er en dokumentation af vores fælles fortid. Sproget og forfatterne i nyere tid hører til det samme sted: Dokumentation af vores historie. 

Vi SKAL læse vores forfædre i den kontekst, de skrev deres litteratur. For dig og mig og OS. For børn og for voksne. Vi SKAL forstå vores historie. Ellers er fanden løs. OG det er den alt rigeligt i forvejen.

At være Woke skulle gerne betyde at være vågen. Det der foregår omkring vores fortid lige nu, ihvertfalt i litteraturen, handler ikke om at være vågen, men om at snorksove og at være uden historieforståelse og kildekritik. Det er dybt beskæmmende at forlagene er hoppet med på vognen. Og at mange danskere er hoppet med. 

Og DET er jeg ihvertfald ikke med på.

Kærlig hilsen
Jytte





Ingen kommentarer:

Send en kommentar