tirsdag den 1. september 2015

SORT FRUSTRATION!!

HVAD GØR VI - OG HVAD KAN VI GØRE???

Det er rigtig svært at finde ud af, hvor jeg skal starte og hvor jeg skal slutte her. For jeg føler mig totalt magtesløs! Selv når der foregår skønne ting på Facebook f.eks. - med musik bl.a., hvor en vidunderlig ung fyr lige optræder med noget af det smukkeste, jeg har hørt i lange tider - lurer magtesløsheden lige nede under min overflade. Jeg er ked af det. Jeg er vred. Jeg er rystet. Ikke bare over EN ting - men over mange. Også over mange, som jeg faktisk ikke orker at forholde mig ordentligt til - fordi der foregår så meget lort lige i øjeblikket - at jeg må vælge. Da jeg ikke har forstand på økonomi - så udelukker jeg økonomi (selvom jeg ved, at den alligevel indgår i det jeg taler om!). Jeg har ikke forstand på teknologi - selvom jeg prøver at følge med, så godt jeg kan. Så den er udelukket. Jeg er optaget af miljø, men har ikke viden nok til at være PÅ i forhold til miljøet - så jeg forsøger bare at købe økologisk, når jeg har råd - og synes, at vi allesammen skal passe på naturen, miljøet og grundvandet. Og sikkert en masse andre ting og sager. Men jeg må prioritere. Og det gør jeg så!

Mine valg er faldet på nogle enkelte områder. Nogle af valgene er så gamle som jeg selv er. 71 år - eller mere! Andre er af yngre dato. Og der er ikke så mange - for jeg ikke overskue at brede mig over en masse ting. Hellere nøjes med nogle få.

Så mine prioriteringer hedder: Mennesker. Menneskers børn. Ytringsfrihed og grundlovssikrede rettigheder. Etik og moral. Kultur. Det må være nok. De andre ting hører sikkert med her, men andre må skrive noget om det!

Jeg er krigsbarn. Jeg er vokset op med billeder af kz-fanger, som er tynde som pinde og som står bag et pigtrådshegn. Eller som ligger i bunker - nøgne - døde - med hofteben og ribben strittende ud til alle sider. Med hoveder og ansigter, der mere er kranier end menneskelige og genkendelige. Jeg er vokset op med en viden om gaskamre og massemord, om kynisme og menneskeforagt. Jeg er vokset op med en viden om, at millioner af mennesker havnede i Nazi-Tysklands kz-lejre - politiske fanger, jøder, kommunister, socialdemokrater, psykisk syge, evnesvage, fysisk handicappede, bøsser, kunstnere - og mange, mange flere. Jeg er vokset op med en viden om, at nogle mennesker er så totalt uden anstændighed og omsorg og empati, at jeg aldrig har forstået det. Det gør jeg stadig ikke!

Så kom krigen i X-Jugoslavien. Og historien gentog sig faktisk. Igen tynde, tynde mennesker bag et pigtrådshegn. Igen massedød - denne gang i massegrave. Ingen havde lært noget som helst af 2. verdenskrig!

Og så er vi 2015. Flygtninge fra Syrien og Afrika søger mod Europa. På grund af krige - som vi i Danmark har medansvar for  - på grund af manglende arbejde og dårlig høst eller ingen høst eller ingen indtægter - som vi som "hvide mennesker" faktisk også har ansvar for! Jeg føler mig ikke peronligt ansvarlig - men jeg føler mig menneskeligt ansvarlig! Og NEJ jeg føler ikke, at det er MIN skyld. For jeg har været krigsmodstander hele mit liv. Men de regeringer, som har eksisteret mens jeg har være medborger, har sagt ja - stort ja eller lille ja - til elendigheden. Og er draget ud i verden for at slå ihjel. For at slå Saddam ihjel, selvom det viste sig, at der ikke var masseødelæggelsesvåben. Og selvom det viste sig, at det vidste Anders Fogh udemærket godt!! Selvom det viste sig, at angrebene på Iraq og andre mellemøstlige lande var noget "pjat" - for der var ikke noget at komme efter!

Det  vidste vi godt - Gudrun og Jørgen og jeg - da vi stod ved Glumsø Rådhus og demonstrerede imod angrebene på Saddam - os tre helt alene. Jeg var ked af det den dag. Jeg er stadig ked af det!! For jeg troede faktisk, at vi levede i et frit og oplyst og fredselskende samfund, som havde respekt for andre måder at leve på og andre måder at tænke på.

PIS OG PAPIR!

I 2015 lever vi i et samfund, der IKKE har respekt for andre måder at leve på - ikke har respekt for andre kulturer - og ikke har hverken empati eller omsorg eller kærlighed til overs for mennesker.

SÅ - selvom de døde børn i Middelhavet IKKE er bag pigtråd - og deres voksne "bare flyder rundt som lig" i vandet - og nærområderne er mere end fyldt op - Grækenland og Italien er mere end fyldt op - Tyskland faktisk går i spidsen og er tæt på at være fyldt op - så sidder jeg i lille Danmark med en fæl fornemmelse i både hjerte og mave: vi smyger os udenom, alt hvad vi kan. Vi hoster op med dårlige undskyldninger og hadske angreb på mennesker i nød.

Jeg er faktisk fuldstændig ligeglad med, hvilket parti folk er medlem af. Men jeg er ikke ligeglad med, hvad den enkelte politiker står for. Hvis kærlighed og omsorg og hjælpsomhed forsvinder ud af dine holdninger - så er du uværdig som politiker. Fuldstændig og aldeles. Mennesker er mennesker - og vi har allesammen pligt til at hjælpe hinanden.

Jeg er også ligeglad med, hvilken slags stat vi har. Om den er dum eller kommunistisk eller socialdemokratisk eller "blå" eller konkurrencestat  eller noget helt syvende: Kom så i gang med at opføre jer ordentligt - hver og en! Om I hedder Martin Henriksen, Inger Støjberg, Pia Kærsgaard, Helle Thorning Smidt, Lars Løkke Rasmussen, Peter Skaarup, Christine Antorini, Søren Pind, Søren Espersen, Marie Krarup og alle jer andre: I er en skamplet på vores fælles land. Rigtig mange af jer. Jeg ønsker mit land tilbage. Jeg ønsker mig vores menneskelighed tilbage. Det er OK at spare - det skal vi, når det er nødvendigt. Det er IKKE ok at udnævne flygtningen til at være nassere. Kig tilbage i jeres egen historie. Var de jødiske flygtninge og frihedskæmperne nassere?? Var fiskerne menneskesmuglere?? Mit svar er nej!

Og så til sidst: En giraf ved navn Marius - blev slagtet i zoo - med rigtig gode argumenter for ca. 1 år siden. Søren Ryge drejede halsen om på en fugl for lidt længere siden. Og radio 24-7 slog en kanin ihjel (måske lidt kluntet) for et stykke tid siden. De tre historier har fået lov til at fylde meget, meget mere end døde flygtningebørn og døde flygtninge på vej fra  bl.a Syrien til Europa - i Middelhavet bl.a.. Hold da lige op - er vi totalt afsporede??

Hvor godt synes vi selv det går???

Jeg vender tilbage, kan bare ikke skrive mere i aften!!

KH Jytte


Ingen kommentarer:

Send en kommentar