fredag den 17. maj 2019

HVEM STEMMER DU PÅ TIL FOLKETINGSVALGET??

Om ganske få uger er der folketingsvalg. Og jeg ved ikke, hvem jeg skal stemme på. Eller om jeg overhovedet skal stemme. Det er underligt! Jeg har stemt hver eneste gang, hele mit liv. Til Folketinget. Til Kommunevalget. Og - måske - til EU Valget. Denne gang er jeg i tvivl. Helt alvorligt i tvivl!. Hvorfor? Fordi jeg ikke har tillid til politikerne. Fordi jeg ser mit samfund gå op i limningen. Fordi jeg oplever, at politikere - på Christiansborg og ude i kommunerne - er fuldstændig ligeglade med borgerne. Hvis bare vi passer vores arbejde og betaler vores skat, og i øvrigt holder kæft, så de kan fortsætte deres politiske karriere i ro og mag. Og det har jeg faktisk ikke lyst til at give grønt lys til! Valgkampen er i gang. Det samme er partiernes overbud. Det ene efter det andet. Millioner og milliarder ruller derudaf, helt uhæmmet. Beslutninger, som regeringen IKKE traf i løbet af de sidste 4 år, er pludselig inden for rækkevidde. Velfærden skal genetableres. De svageste grupper skal pludselig have et løft økonomisk og socialt. Vi skal have flere "varme hænder". Og børnene - især børnene - skal have en ny statsminister!! Jeg tror dem ikke over en dørtærskel! Så mens jeg tænker mig om - og det har jeg nogle uger til - så vil jeg tænke meget grundigt over, HVAD DE POLITISKE PARTIER HAR GJORT i de seneste 4 år. For det er alt, alt for nemt for dem at fortælle os, HVAD DE VIL GØRE de næste 4 år. Det er fup og fidus. Det er VALGFLÆSK og det er utroværdigt. Så jeg vil se meget nøje se på, HVAD DE HAR GJORT - eller - IKKE HAR GJORT. Og træffe min beslutning ud fra det! Regeringen har IKKE forholdt sig aktivt til, at tusindvis af mennesker bliver trukket gennem Jobcentrene's cirkus hver eneste dag. Historierne om, at mennesker blive mere syge, end de var i forvejen, kommer ikke frem i lyset - og her har pressen et stort medansvar. Ankestyrelsen er ikke længere den danske skatteyders sikkerhedsnet, når kommunernes forvaltninger misrøgter mennesker, dag ud og dag ind, ved at trække selv dødsmærkede mennesker gennem deres ressourceforløb og forhalingsmanøvrer. Mange mennesker i Jobcenterregie har været på kontanthjælp i årevis - selvom kontanthjælp er en midlertidig ydelse. Anstændig sociallovgivning er sat ud af spillet. Socialrådgivere er ikke længere socialrådgivere - ihvertfald må de tilbageblevne ikke længere bruge deres faglighed. Læger er ikke længere fagpersoner med forstand på sygdom og sundhed - for jobcentrenes "sagsbehandlere" tilsidesætter lægernes faglige vurderinger. Alvorligt syge mennesker bliver trukket i kontanthjælp, hvis de pga deres sygdom ikke kan møde op i ressourceforløbene - også selvom de har meldt afbud. Mennesker bliver selvmordstruede af det system - og INGEN af de politikere, der har haft reel magt, har gjort noget ved det. Nogle få oppositionspolitikerehar råbt op - for døve øren. Og den brede danske befolkning ved faktisk ikke ret meget om, hvad der foregår - og aner ihvertfald ikke, at hvis de selv bliver syge - får en blodprop, eller kræft, eller en hjerneblødning eller bliver udsat for en alvorlig trafikulykke el.lign., pludselig kan befinde sig i Jobcentercirkus, hvor der tilsyneladende ikke er nogen vej tilbage. OG - Regeringen har ført denne politik - men socialdemokraterne har bakket den op ved ikke at gøre noget som helst for at ændre det! Og kommunalpolitikerne ude i landet - ihvertfald i min kommune, Vordingborg, har været dikkende lammehaler til den førte politik. De gider overhovedet ikke forholde sig til deres egne borgere! Så - de "store gamle partier" kan snakke velfærd herfra og til nytårsaften i år 2050 - de kan rende og hoppe - for jeg tror ikke på dem - og stemmer derfor heller ikke på dem. De næste store klodser er miljøet og flygtningepolitikken. Og her er der fuldstændig det samme. Der er INTET sket i den regeringsperiode, der nu er overstået - OG socialdemokraterne har været lige så aktive med at GØRE noget, ved at stille krav om handling, som de mest passive og ugidelige nikkedukker. Tvært imod, så har såvel regering som socialdemokrati lagt sig i slipstrømmen på Dansk Folkeparti, når det gælder flygtningepolitik, og har fostret en integrationsminister, som overgår DF i kynisme. Der er mange flere områder, hvor både regering og socialdemokraterne har ført en politik, der går stik imod befolkningens behov og ønsker, f.leks. ældreområdet, daginstitutionsområdet, psykiatrien, folkeskolen. Når jeg ikke går ind i dette her, er det alene fordi jeg ikke vil skrive alt for meget. Og nu - under valgkampen - kan alle disse områder "løftes". Siger politikerne. Jeg siger: Ja, de kan, og nej, de vil ikke blive løftet. Det er løwn og latin - det er valgløfter - det er varm luft. Jeg stoler ikke på nogen af dem, og stemmer derfor heller ikke på nogen af dem. Men hvad gør jeg så? Ja - det er jo det spøjse spørgsmål. Men - jeg stemmer ikke på højrefløjspartier overhovedet. Punktum. Og så er der jo "kun" venstrefløjen tilbage. "Kun" skriver jeg - for jeg aner ikke, hvad jeg skal. Under Thorning-regeringen lod SF sig køre rundt ved næsen - og Enhedslisten væltede IKKE regeringen, de truede den ikke engang. Alternativet fandtes ikke dengang. Men ved at være følgagtige overfor den daværende regering, blev der bl.a. taget hul på "dagpengereformen" og opbakningen til DF's flygtningepolitik. Jeg synes, at vores demokrati er en livsnødvendighed for vores land. Jeg synes, det er en borgerpligt at stemme. Og jeg er stolt af at leve i et land, hvor demokratiet blev indført for over 100 år siden. Men jeg er IKKE stolt af Danmark lige nu - og jeg er i tvivl om, hvem jeg skal stemme på. Skal jeg stemme på et af partierne til venstre for socialdemokratiet - eller skal jeg aflevere en blank stemmeseddel? Det vil jeg bruge de næste par uger til at finde ud af. God valgkamp - og held og lykke med at træffe dit valg! Jytte

Ingen kommentarer:

Send en kommentar