torsdag den 10. oktober 2013

FRIVILLIGT ARBEJDE I UDKANTSDANMARK!

Vi skal selv tage ansvar for vores lilleby!

For 3 år siden flyttede jeg fra Glumsø til Lundby. I min optik var det "Bare" 30 km sydpå, så det skulle jo nok blive fint. Privat blev det fint. Jeg har det godt, her hvor jeg bor, sammen med Jens. Vi er rigtig gode til at lade hinanden gøre de ting, som vi hver især har det godt med. Og vi er blevet for gamle til at skændes om forskellighederne. Så vi står op om morgenen, hygger os med kaffen og avisen og taler så om, hvad dagen skal gå med. Og - dagene går med lokale aktiviteter - nogle hver for sig, nogle fælles. Og så er der jo alle børnene og børnebørnene. Dem kan vi ikke helt overskue, så det hænder, at vi kører hver til sit - for at passe vores unger og deres børn. Men heldigvis kører vi også sammen - til hans eller mine børn!

Og det er faktisk slet ikke vores unger, der er ærindet, men vores fælles lokalsamfund. For det har da været noget af en oplevelse!!

Jeg flyttede hertil, men blev ved med at køre til Glumsø i aftentimerne. For jeg var medlem af Glumsø Bio, og jeg var vild med det. Det gjorde jeg så i lidt over 2 år. Men vi fik en isvinter. Og en til. Og så er lidt over 30 km hver vej lige i overkanten: Tåge, is, dårlige vejforhold, dårlig belysning, snedriver - nogle gange kæmpestore - stormagtige tilstande - fygning, når jeg nåede til Vester Egesborg. SÅ - op til november sidste år sagde jeg stop til min elskede biograf. Og vendte mig mod min nye by. Lundby.

Det glædede jeg mig faktisk til. Så jeg meldte mig som frivillig i Snaphanen Café - i Lundby. Og vi åbnede i november 2012. Lige ved siden af os lå Snaphanen Butik, som var et år ældre end os. Jeg mødte troeligt ind hver torsdag - og var glad. Det var lidt svært - for jeg har ikke cafe-erfaringer - men det gik. Og vi hjalp hinanden. Også på tværs, mellem butik og café.

NU - under et år senere - kan jeg kun sige: GODAW DO! Cafeen er lukket, og om lidt over en måned lukker vores butik også. Jeg er flyttet ind i butikken fra caféen, og jeg er rigtig ked af den her lukning!

Oprindeligt var det meningen, at Snaphanen Café skulle byde på lidt af hvert: Musik, café, maleriudstillinger, vælgermøder - og hvad vi ellers kunne finde på. Og butikken skulle sælge lidt af hver, mest kiostkvarer, men også specialvarer.

Mange meldte sig som frivillige. Men slet ikke nok. Slet, slet ikke. Nogle frivillige tog alt for mange vagter, OG byen støttede slet ikke op.

Og det med ikke at støtte op, får jo hurtigt en "ond spiral" - priserne må jo stige, hvis der ikke er kunder i butikken. Så - cafeén fik ikke kunder nok, havde ikke frivillige nok. Og døde. Butikken havde til en start frivillige - men ikke kunder nok - og nu er den ved at dø.

Og så sidder jeg her tilbage, i Lundby, og tænker: Gad vide, hvorfor der kan være en Glumsø Bio og en Rejselade og et Medborgerhus i Glumsø - og noget nær ingenting i Lundby. Vi har et godt Medborgerhus i Lundby - men der er heller ikke gæster nok. Hvad sker der? Hvorfor kører det så skidt?

Jeg ved det faktisk ikke. Men jeg har et gæt: I Glumsø gider borgerne investere tid og energi og liv i det er foregår. I Lundby melder folk sig ganske enkelt ikke ind i aktiviteterne!

OG DET ER NOGET MØG! For hvis vi vil noget med vores lokalområde, så må vi investere i det, med lyst - med energi - og med arbejdskraft!

Jeg vil rigtigt gerne investere i Lundby, med den arbejdskraft jeg nu engang har at byde ind med. Men hvis jeg er alene om at ville/gide - så tror jeg faktisk, at jeg vil kigge mig om i mit nærområde for at se, om der skulle være noget, som ser spændende ud. Præstø måske?? Der her de en biograf - og det ved jeg jo noget om - og de har opbakning. Og jeg ved lidt om kunst og kultur.

Tror faktisk, at jeg vil overveje det. For jeg orker ikke at trække med på et læs i Lundby, som der kun er 20-30 andre der orker at trække med på. Når nu vi har en hel by, der KUNNE - hvis de VILLE.

Kære Lundby - kom nu ud af hullerne - I har nogen der gerne vil være med - MEN vi gør det altså ikke uden jer! OG det såkaldte UDKANTSDANMARK er jo også os. Og det er IKKE hverken kommunens eller regeringens ansvar, at vi tager fat i os selv og kommer videre. DET ER VORES fælles ansvar. I dag og i morgen. Meld jer ind, så vi kan løfte i flok!!"

Kærligst
Jytte




Ingen kommentarer:

Send en kommentar