søndag den 6. marts 2022

FLYGTNINGE!

EN FLYGTNING ER EN FLYGTNING!! ET BARN ER ET BARN!!

Mens jeg sidder her og skriver, er det tæt på 10 døgn siden, Rusland invaderede Ukraine. Det er rædselsfuldt. Det er forfærdeligt. Det er krisefremkaldende og det er angstprovo- kerende!!

Jeg ønsker, at ukrainerne får al den støtte, de kan få, og jeg glædes over, at så mange danske familier og organisationer stiller op med hjælp. At danskere kører til Ukraine med hjælp i form af tøj og dyner, bamser, sko, og alle mulige andre fornødenheder. At nødhjælpsorganisationerne stiller op med medicin, fødevarer, vand, tæpper, medicin og fagpersonel. Og at Europas regeringer foranstalter boykot af Putin-regimet i form af restriktioner såsom økonomisk boykot med nedlukning af bankforbindelser, salg af varer, modtagelse af gas - og alle mulige andre transaktioner mellem Europa og Rusland. DET er godt, og det er dejligt at se, at Europa - for en gangs skyld - står sammen om et mega vigtigt projekt.

Ingen ved, hvor det her ender, og vi holder nok alle vejret, for det kan gå så gruelig galt!

Når det er sagt, så er jeg nødt til at spørge:

Hvorfor er flygtninge fra f.eks. Syrien, Afghanistan, Iraq og Afrika IKKE blevet modtaget med den samme kærlige og imødekommende gestus? Hvorfor er en KRIGSFLYGTNING fra disse lande blevet oversat til en MIGRANT - dvs en, der "bare" rejser et andet sted hen, for at få et bedre liv. Som vores fattige bønder og soldater, der tog til Amerika, fra bl.a. Sverige og Danmark og resten af Europa - for ca.100 år siden. DE var IKKE krigsflygtninge. De var fattige, de boede på husmandssteder og soldatersteder, hvor de ikke kunne brødføde sig selv, fordi jorden var for dårlig og for stenet og for ubrugelig. DE VAR MIGRANTER, MEN DE VAR IKKE FLYGTNINGE!!

Den danske presse har her et stort ansvar. For pressen formidler viden og fakta. Pressen har FORMIDLET, at flygtninge fra krigszoner er MIGRANTER, men det er de ikke. De er KRIGSFLYGTNINGE. Mange af dem er traumatiserede, og har i virkeligheden brug for hjælp til at bearbejde deres traumer. 

I Danmark er disse flygtninge blevet mistænkeliggjort. Nogle partier spreder historier om, at det er menneskesmuglerne, der "kører med klatten" (mit udsagn), og at vi skal bekæmpe menneskesmuglerne. Og, at vi skal sørge for, at "nærområderne" tager sig af "deres" flygtninge. Nærområderne huser i tusindvis og hundredetusindvis af flygtninge, og nogle af dem er gået i knæ under byrderne. For mad og husly og tøj og skolegang og sprogkurser osv koster PENGE, og "nærområderne" har ikke nær så mange penge, som vesten har! Det er vesten, der er de rige!

OG, hvordan var det lige, det var? Hvem var det,der gik ind i Iraq og lavede krig der, og slog Saddam Hussein ihjel pga "masseødelæggelses- våben" - som ikke eksisterede i virkeligheden? Hvem var det, der gik ind i Afghanistan for at bekæmpe Taleban, for derefter, efter 20 år, at forlade Afghanistan over hals og hoved, for derefter ikke at ville hjælpe de tolke og andre afghanske medarbejdere ordentligt, men blot give dem midlertidigt ophold?? Hvem var det, der - endnu længere tilbage - forsøgte at bekæmpe Vietnam - i årevis? Hvem var det, der hentede sorte mennesker til USA? Hvam var det, der "ejede" de Vestindiske øer - og gjorde indbyggerne til slaver? Hvem var det, der koloniserede Grønland - og som stadig har enormt svært ved at give slip og i respekt lade Grønland være grønlændernes land? Jeg kunne blive ved. Svaret er: DET VAR DANMARK OG USA OG EUROPA. Hvorfor?? Fordi der var PENGE I DET. Der var - og er - olie, mineraler -  bl.a. uran, guld, diamanter - billig arbejdskraft - mennesker, der var og er analfabeter og ikke kender til, hvad styrkeforhold er. OSV OSV OSV Den historie er lang og grusom, og det taler ikke til vestens fordel. Tværtimod! Den fortæller en historie, som de færreste af os vil tage ejerskab på!

I de senere år har de samme vestlige lande forsøgt at komme helt og aldeles udenom VORES ANSVAR. Det er religionens skyld, der er det med "barnebrudene", der er kvindeundertrykkelsen, der er menneskesmuglerne, der er uddannelsesniveau, der er bl.a. bla. bl.a. bla.

Tilbage til DANMARK den 6. marts 2022. KÆRE VENNER! I Europa og USA - ligger vi, som vi har redt! Vi har udplyndret, vi har stjålet, vi har snyltet, vi har undertrykt, vi har foragtet og ringeagtet, vi har øvet vold og overgreb, vi har nasset og vi har været nogle rigtig, rigtig dumme svin.

DET er første gang i mit liv, at jeg skriver VI om det her. Men det er sådan det er. For jeg er en del af det her VI, for jeg er dansker og europæer. Så jeg er en del af det fælles vi!

Når jeg så kigger på situationen LIGE NU - med Ukraine i centrum. Så vil jeg sige: GODT, at I andre ENDELIG melder jer ind, og vil støtte mennesker i nød. DET er nødvendigt og det er godt. En flygtning er en flygtning. Og han/hun/de har brug for hjælp fra os andre. Et barn er et barn, uanset nationalitet, hudfarve, religion, forældrenes politiske observans. DE SKAL HJÆLPES

SOM FOLKEPENSIONIST BLIVER JEG NØDT TIL AT HOLDE FAST I DE SYRISKE FLYGTNINGE. For, de er nu blevet mine venner, og de har brug for mig, og de har brug for de få kroner, som jeg kan undvære.

OG, så er det jo enormt godt, at Danmark er vågnet op og ønsker at hjælpe flygtninge, når de bliver angrebet af despoter, imperialister og "klaphatte". For - det rækker folkepensionen altså ikke til, når man er i mindretal om det!!.

Kærlige hilsener

til ALLE vores flygtninge!

Jytte


Ingen kommentarer:

Send en kommentar